Inleiding

In dit korte blog wil ik je 9 tips meegeven die je kunt gebruiken om te kijken of je op bepaalde onderdelen in jouw leven tevreden bent of niet. Deze tips zijn zeker geen voorwaarde want vitaliteit betekent voor jou misschien heel iets anders dan dat het voor iemand anders betekent. Echter in zijn algemeenheid geef ik graag deze informatie aan je mee voor bewustwording.

Tip 1. Beweging

De fysieke voordelen van voldoende beweging zoals sterkere botten en spieren en meer uithoudingsvermogen zijn bekend. Daardoor heb je een verminderde de kans op hart en vaatziekten, beroerte, diabetes of osteoporose. Daarnaast levert het verbeterde cognitieve prestaties en kan het gevoel van welbevinden verhogen. Je immuunsysteem is sterker waardoor je minder snel ziek wordt. Voor sommige mensen werkt het om spanning los te laten en dan zowel fysiek als mentaal. Als laatste mogelijke voordelen zijn een betere nachtrust en een verhoging van je eigenwaarde. Dus beweeg elke dag. Loop, fiets, neem de trap en doe aan sport die je leuk vindt.

Tip 2. Slaap

Je herkent het waarschijnlijk meteen wanneer je slecht geslapen hebt. Je bent prikkelbaar, presteert slechter en bent minder productief. Daarnaast heb je minder wilskracht en juist meer hongergevoel. Op de lange termijn slecht slapen kan leiden tot angstklachten, depressie en/of gezondheidsklachten. Slaap daarom tussen de 6 en 9 uur per nacht. Het gaat bij slaap om de kwaliteit van de slaap. Dutten is handig wanneer je een tekort hebt opgebouwd.

Tip 3. Grenzen

Het is belangrijk dat je je grenzen kan aangeven. Zowel naar anderen en naar jezelf om jezelf te beschermen tegen jezelf overvragen. Ieder mens heeft energie die men moet managen gedurende de dag. Hoe goed we dat doen wordt door een aantal zaken bepaald. Dit zijn ook zaken als beweging en slaap, maar uiteraard ook situationeel bepaald en tevens door welk type mens iemand is. Geef dus op tijd aan wanneer je grens is bereikt. Een onderdeel daarvan is nee zeggen. Dit is zeker niet altijd even makkelijk.

Tip 4. Emoties

Iedereen heeft emoties zowel positief als negatief. In de regel heb je meer negatieve emoties dan positieve. Het is belangrijk dat de negatieve niet de overhand nemen zodat die je belevingswereld bepalen. Onderneem daarom dingen die je plezier opleveren. Wat dat is verschilt per persoon. Het levendig herbeleven van een leuke belevenis door middel van een herinnering zorgt ook voor positivisme en kan daarmee negativisme doen laten smelten.

Tip 5. Ontspannen

De boog kan niet altijd gespannen staan. In de huidige maatschappij vragen zaken als werk, gezin en vrienden tijd en inspanning van ons. Hierin speelt ook energie een rol . Het tijdig terugtrekken, een momentje voor jezelf, even niks doen en/of iets anders doen zijn voorbeelden om naar te handelen.

Tip 6. Uitdaging

Iedereen heeft wel eens van de comfort zone gehoord. Dit is dat stuk van je leven wat je kent en waar je je comfortabel en veilig in voelt. Er zijn ook gebieden waar je je nog moet ontwikkelen en waar je kan leren. Mensen in zijn algemeenheid hebben een behoefte aan zekerheid en vertrouwde omgeving. Waak er voor dat je niet in een sleur komt. Dat doe je door jezelf uit te dagen en soms hoort het daar ook bij bepaalde angsten te overwinnen.

Tip 7. Verbinding

Liefde is iets moois. Je kan liefde voor jezelf en ook voor anderen ervaren. Door samen met mensen te praten, te zijn of iets te ervaren levert verbinding op. Daarentegen is weinig verbinding ervaren niet bevorderlijk voor de gezondheid. Je alleen voelen kan zelfs bestaan wanneer je getrouwd bent of in gezelschap bent. Eenzaamheid gaat misschien iets te ver om dit hier te bespreken. Echter je alleen voelen is voor niemand fijn. Zoek daarom mensen op; je familie, vrienden of de buren. Uiteraard mensen waar je je op je gemak voelt. Een bepaalde groep waar je een hobby mee kan uitoefenen zoals bij sport of in de muziek. Dit zijn bij uitstek geschikte keuzes.

Tip 8. Hart

Het hoofd gebruiken om logische keuzes te maken die goed voor je zijn en het hart volgen om voldoening in je leven te hebben. Dit gaat over balans tussen de twee creëren. Een goed voorbeeld is dat je doet wat je leuk vindt en dat je er van kan rondkomen. Hoe iemand dit invult is natuurlijk per persoon verschillend. Waak er voor dat je te veel volgens de regels van je hart of je hoofd leeft.

TIP 9. Voeding

Ons brein en de rest van ons lichaam heeft energie nodig om te leven. De voeding die je tot je neemt levert de nodige nutriënten. Het niet eten van bepaalde zaken leidt daarom tot tekorten. Eet daarom wat bij jou past en wat je nodig hebt. Eet voldoende en regelmatig.

Ik hoop dat je wat aan deze 9 tips hebt zodat je nog meer  uit je leven kunt halen. Wellicht sta je al op de plek waar je wilt staan en daarvoor wil ik je een compliment geven. Mocht je samen willen werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling en nader willen kennismaken, neem dan contact met mij op!